Forum Instytutu Matematycznego UWr

Teraz jest poniedziałek, 20 listopada 2017 14:22

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: sobota, 22 marca 2014 17:18 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 26 września 2006 18:11
Posty: 1677
Lokalizacja: Wrocław
Płeć: mężczyzna
Począwszy od czerwca 2014 ulegnie modyfikacji format egzaminu licencjackiego, a punktacja zostanie dostosowana do nowego formatu.

Część I. (testowa):
Czas: 120 minut (bez zmian)
Zmianie ulegnie postać zadań testowych - będą to pytania krótkiej odpowiedzi.
Test będzie składał się z 12 zadań. Każde zadanie będzie zawierać 4 pytania krótkiej odpowiedzi. Za udzielenie w zadaniu 0, 1, 2, 3, 4 poprawnych odpowiedzi zdający otrzyma za to zadanie odpowiednio 0, 1, 3, 6, 10 punktów.
W części testowej można będzie zdobyć 120 punktów (dotychczas 20).

Część II. (zadania otwarte):
Czas: 120 minut (bez zmian)
Liczba zadań: 6 (bez zmian)
Maksymalna liczba punktów za zadanie: 20 (dotychczas zmienna, na ogół 3-4).
W tej części można będzie zdobyć 120 punktów (dotychczas 20).

Dotychczasowe progi punktowe na poszczególne oceny zostaną przemnożone przez 6 i wyniosą:
5.0 - 210
4.5 - 180
4.0 - 156
3.5 - 138
3.0 - 120

_________________
Konsultacje w semestrze zimowym 2017/18: wtorki 11-12, piątki 7-8, pokój 313
Analiza Matematyczna 1 (zima 2017/18)
Trapez


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 23 marca 2014 0:56 
Offline

Dołączył(a): piątek, 08 października 2010 21:16
Posty: 42
czy zadania tekstowe będą w podobnym formacie jak dotychczas, czy też większa ilość możliwych punktów sprawi, że w zadaniach pojawią się jakieś podpunkty etc?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 23 marca 2014 7:00 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 26 września 2006 18:11
Posty: 1677
Lokalizacja: Wrocław
Płeć: mężczyzna
booge napisał(a):
czy zadania tekstowe będą w podobnym formacie jak dotychczas, czy też większa ilość możliwych punktów sprawi, że w zadaniach pojawią się jakieś podpunkty etc?

Zmiana dotyczy tylko sposobu punktacji, a nie samej postaci zadań otwartych (gdyby nawet w którymś zadaniu pojawiły się jakieś podpunkty, to byłoby to bez związku z powyższą zmianą punktacji). Jedyny powód do majstrowania przy formacie egzaminu, to archaiczny "test sapera", który był historyczną pozostałością po egzaminach wstępnych sprawdzanych przez skaner. Konsekwencją zmiany postaci zadań testowych jest konieczność przeskalowania punktacji także w zadaniach otwartych.

_________________
Konsultacje w semestrze zimowym 2017/18: wtorki 11-12, piątki 7-8, pokój 313
Analiza Matematyczna 1 (zima 2017/18)
Trapez


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 23 marca 2014 14:49 
Offline

Dołączył(a): środa, 15 lutego 2012 21:09
Posty: 27
Płeć: kobieta
a jak będą wyglądać zadania testowe z krótką odpowiedzią? Co w tej odpowiedzi będziemy musieli uwzględnić? Jakieś uzasadnienie wyniku czy sam wynik? Dostaniemy może jakieś zadania przykładowe aby móc się przekonać jak dokładnie będzie to wyglądać?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 23 marca 2014 15:44 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 26 września 2006 18:11
Posty: 1677
Lokalizacja: Wrocław
Płeć: mężczyzna
mmmmm napisał(a):
a jak będą wyglądać zadania testowe z krótką odpowiedzią? Co w tej odpowiedzi będziemy musieli uwzględnić? Jakieś uzasadnienie wyniku czy sam wynik? Dostaniemy może jakieś zadania przykładowe aby móc się przekonać jak dokładnie będzie to wyglądać?


Tylko odpowiedź (wynik), bez uzasadnienia. Odpowiedź może mieć postać np. liczby, wyrażenia, zbioru i t.p.

Samą postać tego typu zadań wraz z wzorcowymi odpowiedziami (bez sugerowania się zakresem materiału) można obejrzeć tu (kolokwia z Matematyki Elementarnej i test kwalifikacyjny):
http://www.math.uni.wroc.pl/~jwr/2013-1 ... deks0.html
http://www.math.uni.wroc.pl/~jwr/2014/index.html

Podawania przykładowych zadań tego typu w wersji egzaminu licencjackiego nie przewiduję, ale łatwo sobie wyobrazić jak mogą wyglądać, analizując zadania testowe z egzaminów licencjackich i próbując je przerobić na nowy format.

Weźmy dla przykładu zadania 1-9 z testu z egzaminu licencjackiego z 17 lutego 2014:

1. Zapisać liczbę w postaci ułamka nieskracalnego, gdy jest wymierna, a w postaci \log_m n, gdzie m,n naturalne większe od 1, gdy jest niewymierna (przecudnie ten TeX się komponuje z tekstem, no miodzio dosłownie :evil: ).

2,3. Wymagają istotnej zmiany. Mogą np. zawierać parametr zamiast jednej z podanych tu konkretnych liczb i pytać o zbiór wartości tego parametru, dla których szereg jest zbieżny.

4. Może pytać o jedną parę lub wszystkie pary parametrów (a,b), dla których funkcja jest ciągła, np. dla 4 funkcji dość podobnej postaci.

5. Może podawać jedną z liczb a,b,c i pytać o pozostałe tak, aby f była różniczkowalna.

6. Może pytać o zbiór możliwych wartości różnicy występującej po lewej stronie.

7. Podać wartość całki.

8. Trudno o automatyczną przeróbkę. Zadanie może zawierać rosnący ciąg liczb i wymagać wpisania 2 kolejnych liczb tego ciągu jako dolnego i górnego oszacowania. Albo na całkę nałożony jakiś logarytm, a na wierzchu część całkowita (i podać wartość tego), aby wymusić dość grube oszacowanie całki.

9. Któryś współczynnik zamiast konkretnej liczby może być parametrem - podać zbiór wartości tego parametru, dla których f ma lokalne minimum.

Mam nadzieję, że to z grubsza obrazuje, czego można się spodziewać. Oczywiście przerabianie zadań z "testu sapera" na zadania krótkiej odpowiedzi niekoniecznie prowadzi do zadań zgrabnych, więc zadania układane bezpośrednio jako zadania krótkiej odpowiedzi mogą być nieco inne.

_________________
Konsultacje w semestrze zimowym 2017/18: wtorki 11-12, piątki 7-8, pokój 313
Analiza Matematyczna 1 (zima 2017/18)
Trapez


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 23 marca 2014 15:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 01 października 2010 18:06
Posty: 866
Płeć: mężczyzna
Pytania do pana Wroblewskiego:

Czy zajęło wam (tj. ludziom odpowiedzialnym za egzamin licencjacki) jakieś dziesięć lat zdanie sobie z tego, jak bardzo ten test jest szkodliwy?

Jarosław Wróblewski napisał(a):
przecudnie ten TeX się komponuje z tekstem, no miodzio dosłownie :evil:

Czy problem pojawiał się wcześniej, tzn. przed superaktualizacją silnika generującego wyrażenia?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: poniedziałek, 24 marca 2014 9:34 
Offline

Dołączył(a): środa, 15 lutego 2012 21:09
Posty: 27
Płeć: kobieta
jeszcze mam tylko takie pytanie czy informowanie o zmianie formy egzaminu licencjackiego na 3 miesiące przed jego napisaniem nie jest za późne? Nie ma możliwości wprowadzenia tych zmian od przyszłego roku?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: poniedziałek, 24 marca 2014 10:19 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 26 września 2006 18:11
Posty: 1677
Lokalizacja: Wrocław
Płeć: mężczyzna
@mmmmm
Proszę zauważyć, że zmiana nie dotyczy zakresu materiału, ale jedynie sposobu udzielenia odpowiedzi w zadaniach testowych. Nie sądzę, aby zmiana ta miała istotny wpływ na sposób przygotowywania się do egzaminu. Przepraszam, że nie udało nam się zapowiedzieć tej zmiany wcześniej, ale dopiero niedawno pojawił się pomysł, aby takiej zmiany dokonać. Nowy format zadań pojawił się niedawno na innych egzaminach (kolokwia z ME i test kwalifikacyjny) i dopiero wtedy zasugerowałem, aby i na egzaminie licencjackim wprowadzić tego typu zadania. Następnie musieliśmy przedyskutować szczegóły techniczne zmiany (w tym także, od kiedy ją wprowadzić). Przeważył pogląd, aby nie czekać ze zmianą i aby wprowadzić ją od najbliższego egzaminu. Dotychczasowy format testu nie miał zagorzałych miłośników (był równie niewygodny dla układającego zadania, zdających i sprawdzających), ale po prostu wcześniej nie pojawił się konkurencyjny pomysł na inną formę testowej części egzaminu.

@Paweł Czarkowski
Pańskie "pytanie" odczytuję jako oryginalną formę entuzjastycznego wyrażenia swojego poparcia dla szybkiego wprowadzenia zmiany (z niewątpliwym żalem, że taka zmiana nie nastąpiła wcześniej).

_________________
Konsultacje w semestrze zimowym 2017/18: wtorki 11-12, piątki 7-8, pokój 313
Analiza Matematyczna 1 (zima 2017/18)
Trapez


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: poniedziałek, 24 marca 2014 11:48 
Offline

Dołączył(a): środa, 15 lutego 2012 21:09
Posty: 27
Płeć: kobieta
Wydaje mi się że obecne zasady testu na egzaminie będą trudniejsze do zdania przez studentów. Aktualnie jeśli ktoś się pomylił w dodawaniu bądź znaku wyniku niekoniecznie skutkowało to źle udzieloną odpowiedzią bo niekoniecznie drobna pomyłka w wyniku zmieniała odpowiedź z tak na nie lub odwrotnie. Aktualnie każdy drobny błąd będzie skutkował złą odpowiedzią bo przecież nikt nie będzie sprawdzał rozwiązania tylko ostateczny wynik więc nawet złe dodanie dwóch liczb będzie równoważne ze złym rozwiązaniem zadania. Myślę, że jedyny plus jaki się pojawił to osobne ocenianie każdego podpunktu a nie całych 4 do zyskania 1 pkt za zadanie choć rozumiem faktu dlaczego każda z dobrych odpowiedzi nie ma po 2,5 pkt. Nie wiem jaki był główny powód wprowadzonych zmian jednak moim zdaniem nie jest to z korzyścią dla studentów (prócz nieoceniania 4 podpunktów jako jedność).

Czy w związku z tym iż liczba zadań została zmniejszona z 20 do 12 to ich poziom trudności wzrośnie czy nie ma to wpływu na trudność podpunktów?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: poniedziałek, 24 marca 2014 12:43 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 01 października 2010 18:06
Posty: 866
Płeć: mężczyzna
mmmmm napisał(a):
Wydaje mi się że obecne zasady testu na egzaminie będą trudniejsze do zdania przez studentów. Aktualnie jeśli ktoś się pomylił w dodawaniu bądź znaku wyniku niekoniecznie skutkowało to źle udzieloną odpowiedzią bo niekoniecznie drobna pomyłka w wyniku zmieniała odpowiedź z tak na nie lub odwrotnie.

Mało testów rozwiązywałeś/rozwiązywałaś - akurat błąd rachunkowy prawie zawsze zmieniał odpowiedź, przez pytania typu "czy f(2,3)=5" lub "czy f(1,2) jest całkowite".
To jest właśnie jedną z wad starego systemu: można dostać punkty nie potrafiąc i nie dostać potrafiąc. Zdarzyło mi się, dostałem punkt za zadanie, którego nie umiałem i nie dostałem za rozwiązane dobrze, ale źle zaznaczone do tabelki. Teraz jest niewielka szansa, że stracisz wszystkie punkty przypadkiem.

mmmmm napisał(a):
Aktualnie każdy drobny błąd będzie skutkował złą odpowiedzią bo przecież nikt nie będzie sprawdzał rozwiązania tylko ostateczny wynik więc nawet złe dodanie dwóch liczb będzie równoważne ze złym rozwiązaniem zadania.

Dawniej też tak było. Nawet było gorzej, bo drobny błąd rujnował wszystko, a nie zabierał tylko część punktów.

mmmmm napisał(a):
moim zdaniem nie jest to z korzyścią dla studentów (prócz nieoceniania 4 podpunktów jako jedność).

Korzyścią dla studentów jest ich poprawniejsze przeegzaminowanie, nie byłoby nią ułatwienie egzaminu; abstrahując od tego, czy został ułatwiony czy nie.

@Paweł Czarkowski
Jarosław Wróblewski napisał(a):
Pańskie "pytanie" odczytuję jako oryginalną formę entuzjastycznego wyrażenia swojego poparcia dla szybkiego wprowadzenia zmiany (z niewątpliwym żalem, że taka zmiana nie nastąpiła wcześniej).

Tak, można to tak odebrać. Gdyby egzaminatorzy jeszcze zamierzali coś dłubać przy egzaminie, służę pomocą i radą. Część z nich już przekazywałem dyrekcji i komisji, dodam też, że wystarczył mi kwadrans pisania testu z matematyki elementarnej, żeby dojść do tego, że konieczna jest jakaś reforma testów. Zajęło mi to więc jakieś trzysta pięćdziesiąt tysięcy razy mniej czasu. :) Jestem do usług. ^_^


Ostatnio edytowano poniedziałek, 24 marca 2014 12:44 przez Paweł Czarkowski, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL